ألوان إف إم
اسمع راديو ألوان إف إم .. عيشها بالألوان

 

قصة : الفيل صديق الحيوانات

0

بقلم :ياسمين إبراهيم يوسف
في يوم مشمس وجميل والعصافير تزقزق علي الأشجار، داخل غابة جميلة ومليئة بالورود، وبها الكثير من الحيوانات، تعيش جميعها في سلام وأمان.

وبسبب السلام اللي في الغابة، عمل الفيل علي تعليم كل الحيوانات المحبة والسلام، الفيل كان صديق الحيوانات كلها، وكان بيسأل عن كل الحيوانات، وأي حيوان محتاج مساعدة كان بيساعده.

وفي يوم سمع الفيل أن الأرنب مريض، فجمع كل الحيوانات، وجمع الكثير من الفواكه للأرنب، وإتفق مع الحيوانات أن كل واحد منهم يسهر على راحة الأرنب، ويوم بعد يوم، الأرنب صحته أتحسنت، وشكر الفيل، والأرنب والفيل من يومها أصحاب.

وفي يوم قررت كل الحيوانات عمل إجتماع، وفكر الأرنب في فكرة، وقرر عرضها على الحيوانات، والفكرة كانت هي تعيين الفيل سفير السلام والمحبة للغابة، وافق الجميع ورحبو على اقتراح الأرنب، وذهبو للفيل جميعاً، ومعهم الكثير من الهدايا، فرح بها الفيل كثيراً.

ومن يومها الفيل بقى مسؤول عن حل مشكلات الغابة، والسؤال عن كل الحيوانات، ومش بس علشان هو سفير السلام، لأ كمان علشان صديق لكل حيوانات الغابة.

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More