ألوان إف إم
اسمع راديو ألوان إف إم .. عيشها بالألوان

 

قصة: المزرعة السعيدة

بقلم: ياسمين إبراهيم

0

جدي علي يمتلك مزرعة جميلة، أذهب أنا وأختي سعاد إلى المزرعة مع أبي وأمي يوم الجمعة، ونقضي الأجازه الصيفيه مع جدي وجدتي في المزرعة، أختي سعاد تحب الرسم وقراءة القصص، وأنا أحب رعاية الحيوانات مع جدي.

وفي يوم سعاد سألت جدها ليه يا جدي بتحب الكلب ده، وكل ماأجي أشوفك قاعد جنب الكلب ده، رد الجد وقال ياصغيرتي الكلب ده هو صديقي الوفي، وصديق لكل الحيوانات، وكمان الكلب ده كان سبب إنقاذ حياتي انا وجدتك.

في يوم دخلت علينا مجموعة من اللصوص، وفضلت جدتك تصرخ وتنادي، وعشان احنا في مكان بعيد عن الناس، مفيش حد سمع غير الكلب، سمع نداءنا وجرى ورا اللصوص لحد ما خرجوا من المزرعة مرعوبين، علشان كده بحبه.

وكمان في يوم هجم على الحيوانات الثعلب المكار، وكان عايز يأكل الأرانب، ولما شاف الكلب هرب من الخوف، عرفتي ليه كلنا بنحبه، ردت سعاد وقالت عرفت ياجدو وقررت أرسم صورة للمزرعة، ويكون الكلب حارس للمزرعة في الصورة، وكمان هكتب قصة وهسميها المزرعة السعيدة، وكمان كل ماأجي هساعدك أنا في رعاية الحيوانات.

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More