ألوان إف إم
اسمع راديو ألوان إف إم .. عيشها بالألوان

 

قصة: حديقة الحيوانات

0

بقلم:ياسمين إبراهيم
في يوم الجمعة، ذهبت أنا وأسرتي إلى حديقة الحيوان، قال أبي ياأحمد ويا سمر قبل أن ندخل إلى الحديقة، لازم أقولكم إننا مطلوب مننا الحفاظ على نظافة المكان، وكمان عدم إيذاء الحيوانات، علشان يكون يوم جميل، لازم نسمع الكلام اتقفنا.

وافق أحمد وسمر ودخلوا الحديقة، وأول مكان سمر قالت عايزة تدخله بيت الزواحف، وبدأ أحمد وسمر ياخدوا صور جوة بيت الزواحف، واتحركوا لبيت الأسد، وبعدين فضلوا ياكلوا الأسد لحمة ويضحكو ويتصورو مع الأسد، وبعدين راحوا بيت الدب وهناك حصلت مفاجأة شاف أحمد طفل بيرمي قمامة على الدب، وكمان بيحاول أنه يضرب الدب.

أحمد وسمر شافوا المنظر فقرر أحمد انه يروح يكلمه، وبدأ أحمد يقول من واجبنا الحفاظ على جمال الحديقة، وعدم إيذاء الحيوانات، علشان ربنا يحبنا، وعلشان الحيوانات من مخلوقات ربنا، وبعدين الولد سخر من كلام أحمد وسمر وفجأة الدب كان هياكل ايد الطفل، بس الحارس أنقذه، وراح الطفل لأحمد وسمر وإعتذر ليهم، وكمان إشتري أكل للدب عشان يحاول يصالحه، ووعد الطفل أحمد وسمر أنه يحافظ على الحديقة.

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More