ألوان إف إم
اسمع راديو ألوان إف إم .. عيشها بالألوان

 

قصة: القرد الذكي

0

بقلم : ياسمين إبراهيم
في يوم من الأيام كان هناك غابة ذات أشجار عالية وزهور جميلة، ويعيش حيواناتها في أمان وسلام، وكان عايش فيها قرد ذكي وكمان كان فيها ثعلب مكار، وكل الحيوانات بتخاف منه، كان دايما عايز يأكل أي حيوان علشان مكار.

وفي يوم الثعلب المكار شاف الأرنب راجع بيته ومعاه الأكل لصغاره، والثعلب كعادته جعان عايز يأكل الأرنب وفضل يلف ويدور ويفكر إزاي يدخل في كلام مع الأرنب لحد ما يأكله، ولكن القرد رآي الثعلب وقال لنفسه أنا مش متطمن أكيد الثعلب بيفكر في حيلة جديدة، فكر القرد بسرعة إزاي يحمي الأرنب من مكر الثعلب.

لمح القرد حفرة بجانب الثعلب،وبدأ القرد ف لفت إنتاه الثعلب له وهو يأكل الموز ويرميه من فوق الأشجار على الثعلب، لحد ما الثعلب إتزحلق من قش الموز ووقع في الحفرة، والأرنب بدأ يأخد باله ونزله القرد من على الشجرة، وفضل هو والارنب يرموه بالحجارة ويردموه بالتراب على الثعلب، ولكن هرب الثعلب المكار بعيداً، وتعرف الأرنب والقرد وعاشوا أصدقاء، ورجعت الغابة الجميلة في سلام وأمان من تاني.

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More